Saturday, January 8, 2011

Why aku choose GMi

"Adik, hidup nih bagaikan perjalanan menuju satu tujuan. Dalam perjalanan nih kite akan lalu banyak persimpangan. Disebabkan ia merupakan simpang, kite hanya boleh pilih satu arah jalan sahaja ketika itu untuk maju ke hadapan. Ada simpang yang senang jer kite nak pilih, ada simpang yang susah kite nak decide. Ada arah jalan yang menyebabkan perjalanan kite makin susah dan ada arah jalan yang straight, lurusjer tanpa bnyk masalah utk kite sampai destinasi tujuan. Ada juga arah yang merupakan jalan mati, dead end, dan kite terpaksa patah balik pergi simpang asal. Selepas kita pilih simpang itu barangkali kite akan jumpe lagi simpang yang lain dan kene buat tindakan yang sama, pilih yang mana satu. Tapi yang penting kan adik, setiap kali kite sampai persimpangan, kite x akan tau arah mane yang lagi bagus, kite hanya boleh buat perbandingan, dan kite harus pilih."

Aku sampai dkt rumah hanya ade 3 minggu jer nak decide perkara penting yang menentukan arah hidup aku. Pilihan pertama: continue stadi dekat Yogyakarta dan bertungkus lumus memerah otak dan berjuang habis2an memperbaiki keputusan result aku yang tersangat2 corot. Pilihan kedua: pilih pengajian tinggi local yang mane aku nak masuk utk sambung stadi (UiTM, UNITEN, GMi). "Takper Faruq, ape pown pilihan Faruq, family kite (abe, Haddad, Sahlan n ummi) akan support sepenuh2nyer, jgn bimbang punyer lah! Faruq decide jer y mane Faruq nak."

Well actually choice 1 sebenarnyer walaupun diorg x cakap, aku dah boleh agak dah x boleh dan payahlah aku dok mimpilar nak sambung kt sana jugak...Y_Y

So tinggallah aku with the second decision dengan pilihan2 yang laen. Samada UiTM, UNITEN, dan GMi. Pilihan nih dilakukan berdasarkan lokasi dan intake. Semua lokasi dekat2 jer dgn rumah (Batu Caves) dan pada waktu tuh tempat2 nih jerlah yang tinggal ade intake yang masih open. Bagi semua aplikasi laen kebanyakan semua dah tutup utk intake sesi July 2010. Kalau kite tgk antara 3 tempat tersebut, dah memang dgn muke confident aku choose GMi utk continue stadi.

Why aku choose GMi? GMi mengamalkan prinsip HANDS ON!! Dimana 60% class orientation di GMi adalah practical dan theory only 40%. Pernah aku dengar graduan degree universiti laen klu bab2 kerja, diorg terpaksa refer balik dekat graduan diploma GMi. Bahkan yang menghairankan mereka bagaimana graduan diploma GMi boleh lebih cekap dan bnyk tahu daripada graduan degree yang laen. Memang tidak dinafikanlah peluang teknikal GMi tersangat2lah tinggi, bahkan sebenarnyer peralatan2 canggih yang ade dalam gedung GMi tuh skarang nih dapat banyak support dari pihak Germany. Kalau nak beli sendiri mahal oooO. Bahkan klu ditanya harga satu peralatan sebesar kotak stetoskop tu jer sebenarnyer dah smpi beribu2 ringgit. Sungguh untung budak2 GMi dapat gune peralatan2 canggih bantuan dari negara Germany. Conclusion practically, GMi > other choices.

Disebabkan Germany dah bagi byk penat lelah memberi support pada GMi, diorg sebenarnyer slalu gak dtg jengok2 bagaimana hasilnya. Bak kate org, dah semai tuh nak lah tuai balik. So adelah beberape company besar German yang dtg tiap sem utk menilai final year student. Bagi yang bertuah, dapat. Bagi yang x bersungguh time stadi dulu, al-melepaslah jwbnyer. So biasenyer company yang akan datang paling awal utk sapu sume top2 student graduan GMi adalah Schlumberger. Diikuti oleh company gergasi yang laen. Aku dengar gaji pokok graduan baru July 2010, yang dpt ngan Schlumberger 2500 dolar Singapore. Baru cuti 1-2 minggu dah panggil kerja. Lek2 lar dlo..haih. So sape yang nak, stadilar bersungguh2. Oh yeah!!   (>_<)\m/ Conclusion job opportunities GMi > other choices.

Satu lagi yang aku pikir adalah aku masuk GMi nih sbb berharap boleh sambung balik pergi luar negara. Syukur ble tnyer senior, sebenarnyer majoriti graduan cemerlang GMi (>3.5) dpt sambung pergi UK. Tapi aku tamak skit kowt, aku nak German. So, maybe aku masuk GMi nih peluang aku ke German lebih cerah. Conclusion overseas opportunities GMi > other choices.(maybe)

Aku igt lagi first time dlu ble apply program khas pelajar keputusan cemerlang utk ke luar negara, mule2nyer tanpa segan silu aku isi------>Engineering in Germany. Sbb mase tuh aku tnyer abang aku die kate engineering German plg hebat, lebih hebat dari Jepon (sbb mule2 aku nak ambik Jepon...hehehehe). Entah cmne akhirnya aku hantar----->Medical overseas. =_=".....haih. Dahlar xleh pilih tempat pown. Cis, klu boleh pilih sure aku ambik Jepon ker, Korea ker. Damnlah!! Dan pada mase tuh jugak oleh sbb nak selamat skiranya permohonan nih x dpt, so aku ade lah jugak memohon masuk GMi time tuh. Aku dpt y GMi tuh, pergi interview, tapi aku x pergi sbb dah dpt offer program pelajar cemerlang nih. So basically apabila akhirnya setelah aku mohon 4 tahun yang lepas, barulah aku dapat masuk GMi. Ble pikir balik, 4 tahun tuh memang satu penantian yang lama...Y_Y

So now dah 6 bulan lamenyer aku tinggalkan simpang choice tuh dan dah nk masuk sem II kat GMi. Actually aku teringin sgt2 buangat nak ambik choice 1. Tapi apekan daya, pilihan tuh akan memberatkan family dan myself mostly. So sudah hampir masa aku nk masok sem II GMi nih ade baeknyer aku igt balik kenapa dan bagaimana aku memilih GMi. Sekiranya kite dah terkapai2 dan penat semasa dalam perjalanan adalah eloknyer kite lihat balik ke belakang, kenapa kite mulekan perjalanan itu. SeKiaN~

10 comments:

  1. sorrylah~ dah cube nk masukkan sume isi

    ReplyDelete
  2. menarik.. tp still aku tak tau mcm mane ko amik medical overseas.. hhehehe
    ape2x pun buat yg terbaik adi...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Gmi ni habis belajar terus kerja ke kwn? Ada syarikat ke yg dtg ambik kerja walaupun hanya sampai diploma?

    ReplyDelete
  5. Gmi ni habis belajar terus kerja ke kwn? Ada syarikat ke yg dtg ambik kerja walaupun hanya sampai diploma?

    ReplyDelete
  6. assalammualaikum
    saya budak lepasan spm 2014 n now saya pening fikir nak masuk gmi atau uitm in sains geomatik, kat gmi saya dapat MFS tapi kita boleh tukar kos dalam tempoh trial sebulan tu kan? gmi memang peluang kerja cerah ke even guna sijil dip from gmi? or kne continue degree baru peluang lagi cerah?
    mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  7. Kpd blogger yang tulis entri ini.. Jika masih lagi aktif menggunakan email. Boleh tak tolong email saya. Saya tkut mengganggu jika saya email. Tah dari siapa. Jika lihat komen ni. Boleh tolong email saya kembali ? Ada pertanyaan sedikit.

    ReplyDelete
  8. Kpd blogger yang tulis entri ini.. Jika masih lagi aktif menggunakan email. Boleh tak tolong email saya. Saya tkut mengganggu jika saya email. Tah dari siapa. Jika lihat komen ni. Boleh tolong email saya kembali ? Ada pertanyaan sedikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga tertanya tanya adakah gmi diploma lebih baik dari diploma uitm ?

      Delete